بازی و کارکردهای آن

hooshasbab 1400/01/24

به اعتقاد عموم جامعه بازی یک ابزار برای تفریح و به نوعی سرگرمی می باشد حال اینکه بازی دارای کارکردهای مختلفی از جمله آموزش، درمان (بهبود عملکرد)، خودشناسی و البته تفریح و سرگرمی می باشد. ما در این نوشته سعی داری شما را با کارکردهای مختلف بازی تا حدی بیشتر آشنا کنیم.

بازی ابزاری برای آموزش

آموزش زبان و حروف

بازی در کشورهای پیشرفته یکی از اساسی‌ترین ابزارهای آموزشی می‌باشد به خصوص در دوران ابتدایی روش تدریس مبتنی بر بازی است. در این روش ابتدا باید هدف درس به‌ صورت بسیار ساده برای دانش‌آموزان گفته شود و پس از آن بازی موردنظر به آن‌ها آموزش داده شود. در مرحله شرح بازی باید تمامی دستورالعمل‌های بازی و نحوه انتخاب افراد به‌طور کامل مشخص گردد. پس از این مرحله باید بازی اجرا شود و معلم به‌عنوان راهنما فعالیت‌های دانش‌آموزان را چک کند. پس از پایان بازی نوبت به نتیجه‌گیری می‌رسد، به دلیل اینکه دانش‌آموزان در حال انجام بازی هستند و آن بازی در ارتباط با مفاهیم درسی است، احتمال اینکه مفاهیم درسی را یاد گرفته باشند بسیار زیاد است. در نهایت معلم می‌تواند میزان یادگیری دانش‌آموزان را بسنجد.

آموزش درس با بازی یکی از شیوه‌هایی است که موجب می‌شود درس در ذهن کودک حک شده و به سرعت فراموش نشود. بازی بر یادگیری بسیار مؤثر بوده ازاین رو در ادامه 6 تأثیر بازی بر یادگیری را بیان می‌کنیم:


  • اولین تأثیر بازی بر یادگیری افزایش سرعت یادگیری است. دلیل افزایش سرعت یادگیری، علاقه کودکان به بازی کردن است.
  • دومین تأثیر بازی بر یادگیری افزایش تجربه کودک و یادگیری تجربه است. چون در محیط بازی کودک از فضای انتزاعی درس خارج می‌شود و به‌صورت عملی موضوع مورد نظر را یاد می‌گیرد، موضوع درسی همانند یک تجربه همیشه با او می‌ماند و معمولاً کودک هیچ وقت این موضوع درسی را فراموش نمی‌کند.
  • امکان خطرپذیری و اجازه تصمیم گرفتن در محیطی امن و سالم از دیگر تأثیرات بازی بر یادگیری است.
  • چهارمین نقش بازی در یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی مشارکت در فعالیت یادگیری به‌صورت مساوی است. زیرا در این روش دانش‌آموزان کند آموز و سریع آموز در کنار همدیگر بازی می‌کنند و فضای رقابتی از بین می‌رود.
  • سهولت در یادگیری پنجمین تأثیر بازی در یادگیری است و کودکان به آسان‌ترین شکل ممکن موضوعات مختلف را می‌آموزند.
  • ششمین تأثیر بازی بر یادگیری افزایش تعامل بین دانش‌آموزان است که تجربیات خود را به یکدیگر منتقل می‌کنند و از زبان خودشان موضوعات مختلف را می‌آموزند.

 در یک تحقیق صورت گرفته بین دانش‌آموزان دو کلاس در یک مدرسه، مشخص شد که دانش‌آموزانی که بین مباحث درسی بازی می‌کنند، سطح نمره بالاتری نسبت به بقیه دانش آموزان دارند.

البته بازی‌ها باید به‌صورت هدفمند طراحی شده باشد و بتواند از استرس کودکان در هنگام آموزش بکاهد. بازی علاوه بر کاهش استرس در دانش آموزان سبب تعاملات اجتماعی بیشتر بین آن‌ها می‌شود، همچنین یکی از بهترین روش‌ها برای درگیر کردن دانش آموزان ضعیف‌تر به مباحث درسی است. همان‌طور که گفته شد نقش بازی در پیشرفت تحصیلی انکارناپذیر است و بازی کردن به دو صورت آموزشی و تفریحی در محیط آموزشی می‌تواند تأثیرات مثبتی را در یادگیری کودکان داشته باشد.

درمجموع می‌توان این‌طور بیان کرد که نقش بازی در یادگیری دانش آموزان ابتدایی بسیار زیاد بوده و روش تدریس مبتنی بر بازی می‌تواند نتایج مثبتی را در یادگیری کودکان و دانش آموزان داشته باشد. یادگیری از طریق بازی و آموزش درس با بازی جزء بهترین شیوهای آموزشی محسوب می‌شوند.


بازی ابزاری برای بهبود عملکرد در انسان ها:

متاسفانه کلمه Therapy (به معنی بهبود عملکرد) در زبان فارسی به درمان ترجمه شده و این باعث شده خانواده ها کمتر رغبت به این روش نشان دهند این در حالی است که منظور از Therapy تغییر وضعیت است چه از خوب به عالی و چه از بد به خوب. متاسفانه این نگاه از نظر برخی روانشناسان هم وجود دارد که بازی درمانی صرفا جهت بهبود اختلالاتی همچون افسردگی، غم، بیش فعالی ،اضطراب، ترس، خشم، بچه های طلاق و .. به کار می رود که این نگاه قطعا جامع نیست. مثلا شما یا فزرندتان توجه و تمرکز ضعیفی نسب به افراد باهوش جامعه دارید این چالش دردی ایجاد نکرده که بر اساس تعریف به سمت درمان حرکت کنید ولی نیاز است تا وضعیت بهبود یابد و فرد طی فرآیندی با بازی درمانگر بهبود یابد. یا مثلا شما بر اساس آزمون های استاندارد از حافظه فعال ،هوش دیداری-فضایی و… متوسط جامعه برخوردار هستید برای بهبود آن آیا روشی به جزء بازی درمانی وجود دارد. شما به کمک بازی درمانی حافظه فعال خود را بهبود می بخشید و در آزمون بعدی این بهبود عملکرد کاملا خود را نشان می دهد. به عبارت دیگر به کمک بازی می توان انسان باهوش تری بود و البته استعداد های خود را شکوفاتر کرد.خرید بازی‌ جذاب و موثر معمای داوینچی از اینجا

بازی درمانی را می توان به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم کرد. بازی درمانی غیرمستقیم روشی غیرقابل نفوذ است که در آن کودکان ترغیب می شوند از طریق بازی به دنبال راه حل هایی برای مشکلات خود باشند. در مقابل، بازی درمانی مستقیم روشی است که شامل ساختار و راهنمایی بیشتر درمانگر است زیرا کودکان از طریق بازی با مشکلات عاطفی و رفتاری روبرو می شوند. این امر اغلب شامل یک مؤلفه رفتاری است و فرایند آن توسط درمانگر سریعتر اتفاق می افتد. اجرای بازی درمانی به احتمال زیاد به عنوان نوعی درمان شناختی رفتاری طبقه بندی می شود. در این حوزه می توانید به درمانگر حرفه ای خانم خاطره ترکیان مشاوره رسمی هوش اسباب مراجعه کنید.


بازی به عنوان سرگرمی

بدون شک بازی از آغازین روزهای که بشر بر روی کره زمین می زیسته تاریخچه دارد ما بازی را بیشتر برای کودکان و در جهت پر کردن اوقات فراغت آنها خریداری می کنیم این در حالی است که هوش اسباب در تلاش است بازی های بیشتری را با چوب برای گروه سنی بزرگسال تهیه و معتقد است در زندگی دیجیتالی امروز ما برای ارتباط بیشتر با هم می توانیم از بازی ها کمک بگیرم.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.