10 فایده بازی مقاله‌ای که باید حتما بخوانید (قسمت اول)

hooshasbab 1399/12/24

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]به فعالیت‌های مورد علاقه خود در زمان کودکی فکر کنید.

آیا شما هنوز هم برای آن وقت می‌گذارید؟

در ذهن عموم مردم، بازی مدت‌هاست که به حواشی کودکی منتقل شده است. با این حال، یک تحقیق سریع در حال گسترش نشان می‌دهد که این دیدگاه نادرست و منسوخ است. در واقع، بازی فقط برای بچه‌ها نیست – بزرگسالان نیز به بازی نیاز دارند. این یک نیاز ذاتی انسان در طول زندگی است که به نفع بدن و مغز ماست، به ما کمک می‌کند تا روابط سالم برقرار کنیم و حفظ کنیم و حتی خلاقیت و بهره‌وری خود را در محل کار تقویت کنیم.

در ادامه بخوانید تا در مورد 10 مزیت بازی در دوران کودکی و بزرگسالی و چگونگی گنجاندن بازی بیشتر در زندگی خود بیاموزید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_text_separator title=”بازی چیست؟” title_align=”separator_align_left”][vc_column_text text_larger=”no”]قبل از اینکه به بحث در مورد مزایای بازی بپردازیم ، به تعریف آن که به درک بهتر برایمان می انجامد می پردازیم.

“بازی فعالیتی است که بیشتر از هر هدف جدی یا عملی برای تفریح ​​و تفریح ​​درگیر است.”

در تعریف علمی بازی فعالیتی مخصوص کودکان نیست. هر فعالیت اختیاری که بر اساس ایجاد لذت و خوشایندی باشد و کم یا زیاد دارای قواعد باشد، بازی محسوب می‌شود. بازی‌ها غالباً اشکال شناخته شده‌ای دارند و در فرهنگ و اقلیم هر قوم می‌توان آن را سراغ گرفت؛ بنابراین بازی‌ها دارای زمینه‌های اجتماعی، اقلیمی و خرده فرهنگی هستند. بازی‌ها عمدتاً توسط وسایلی انجام می‌شوند که بیشتر در مورد کودکان اسباب بازی نامیده می‌شود. اما می‌توان وسایل بازی (مثلاً ورزش-بازی چوگان) نیز به نوعی اسبابِ بازی است.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][woodmart_gallery images=”4768″ view=”grid” spacing=”0″ img_size=”500*600″ columns=”1″ lazy_loading=”no” caption=”0″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]بدون بازی ، زندگی کسل کننده می شود و به دلیل مشغله زیاد زندگی ما به سرعت در معرض خستگی و بدبینی قرار می گیریم. متأسفانه، جامعه ما مدتهاست که بازی را کم ارزش کرده است، درعوض تأکید بر اهمیت شرکت مداوم در فعالیتهای “مولد” دارد.

دوروتی اسلوس ، استاد آموزش اوایل دوران کودکی ، تا آنجا پیش رفته است که می گوید: “ما برای بازی در جامعه ما ارزش قائل نیستیم. این یک کلمه چهار حرف دارد و بس. ”

با این حال ، اگر بازی واقعاً بی هدف است ، همانطور که برخی دانشمندان ما را به اعتقاد سوق داده اند ، پس چرا در طول پادشاهی حیوانات و تاریخ بشریت پایدار بوده است ، و چرا این امر برای رفاه ما اینقدر  ضروری است؟ ارزیابی بازی از دیدگاه تکاملی می تواند به ما در پاسخ به این سوال کمک کند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][woodmart_gallery images=”4778″ view=”grid” spacing=”0″ img_size=”1200*1200″ columns=”1″ caption=”0″ lazy_loading=”no”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_text_separator title=”ریشه های تکاملی بازی” title_align=”separator_align_left”][vc_column_text text_larger=”no”]هرکسی که تاکنون سگ را تماشا کرده است “قوس بازی” را با بندهای بلند خود ، تند و تیز در هوا ، و نگاه مسخره و بی پروا به صورت خود را تجربه کرده و یا دلفین هایی را دیده است که یکدیگر را با خوشحالی در اقیانوس تعقیب می کنند ، می فهمد که انسان تنها حیوانات نیستند که دوست دارند بازی کنند. سگ ها ، دلفین ها ، صدف ها ، نهنگ های قاتل ، خرس ها و پرندگان همه درگیر بازی هستند. در حقیقت ، هرچه حیوان باهوش تر باشد ، بیشتر بازی می کند. حیوانات دارای سیگنال های بازی منحصر به فرد هستند ، مانند یک بیان آرام و آرام ، که در خطوط گونه شناخته می شوند و دیگران را به شرکت در تفریح ​​دعوت می کنند. مشاهدات حیوانات در حال بازی باعث علاقه علمی به ریشه ها و ابزار بازی شده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]هدف از بازی:

دانشمندان شاغل در این زمینه به دنبال پاسخ به این سؤال هستند ، “هدف از بازی چیست؟”

اجماع مهم این است که بازی با تقویت سلامتی و بهبود توانایی زنده ماندن و تولید مثل ، مزیت تکاملی را برای حیوانات از جمله انسان ها به وجود می آورد.

در حقیقت ، برخی دانشمندان تا آنجا پیش رفته اند که نظریه پردازی می کنند که بازی از انقراض انسان ها پیشگیری می کند.

دانشمندان مشاهده کرده اند که خرس هایی که بیشتر در دوران نوجوانی بازی می کنند عمر طولانی تر ، سالم تری دارند و فرزندان بیشتری را پشت سر می گذارند و باعث تداوم گونه های خود می شوند. موشهایی که در زمان جوانی زیاد بازی تجربه می کنند ، رشد مغز و انعطاف پذیری عصبی را نشان می دهند ، فرایندهایی که در کنترل بهینه حرکات ، تعادل ، هماهنگی و رفتارهای اجتماعی در طول زندگی نقش دارند.

در انسان ، بازیگوش بودن با رفتارهای مثبتی که باعث افزایش بقا و کیفیت زندگی می شود همراه است ، از جمله: خلاقیت، بهره وری،انعطاف پذیری،خوش بینی،یکدلی،نوع دوستی اجتماعی،مشارکت، حل مسئله و افزایش توانایی در مدیریت استرس می شود.

مهمتر از آن ، بازی همچنین اتصالات اجتماعی را جعل می کند و باعث ایجاد احساس تعلق اجتماعی می شود. بازی اکنون برای رشد کودک آنقدر مهم است که توسط کمسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل به عنوان حق هر کودک شناخته شده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”بازی های کامپیوتری و موبایلی چطور؟”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text text_larger=”no”]امروزه استفاده از رسانه های الکترونیکی، از جمله بازی های ویدیویی ، تلفن های همراه و تبلت ها ، نقش مهمی در زندگی بسیاری از کودکان دارد.

به طوری که بازی های ویدئویی طی چند دهه گذشته با محبوبیتی عجیب افزایش یافته اند طبق آمار 99 درصد پسران آمریکایی و 94 درصد دختران آمریکایی با بازی های ویدئویی درگیر هستند.

میزان زمانی که کودکان در سن 8 سال و جوان تر صرف چسباندن به صفحه نمایش ها ، از جمله تبلت ها و تلفن های همراه می کنند، در یک دهه گذشته به شدت افزایش یافته است که بیشتر آنها بیش از دو ساعت در روز می باشد. برخی ممکن است استدلال کنند که استفاده از رسانه های الکترونیکی نوعی بازی را تشکیل می دهد. با این حال ، سوال واقعی این است که ، آیا بازی های دیجیتالی شکل ایده آل بازی برای کودکان است؟

در حالی که برخی از مطالعات نشان داده اند که بازی های دیجیتالی باعث بهبود هماهنگی و افزایش رفتار اجتماعی و یادگیری می شود ، بازی های دیجیتالی فاقد تفاوت های بین فردی و تعامل چند حسی هستند که بازی را در “دنیای واقعی” توصیف می کنند.

افزایش زمان صرف بازی در دستگاه های الکترونیکی همچنین باعث کاهش زمان صرف شده در فعالیت های بدنی،(چاقی،اضطراب و افسردگی و…)  بیرون از منزل و ایجاد روابط با سایر کودکان می شود که این ویژگی های اصلی بازی است.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][woodmart_gallery images=”4780″ view=”grid” spacing=”0″ img_size=”600*600″ columns=”1″ caption=”0″ lazy_loading=”no”][woodmart_gallery images=”4781″ view=”grid” spacing=”0″ img_size=”600*600″ columns=”1″ caption=”0″ lazy_loading=”no”][woodmart_gallery images=”4782″ view=”grid” spacing=”0″ img_size=”600*600″ columns=”1″ caption=”0″ lazy_loading=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”فواید بازی” style=”dashed” border_width=”2″][vc_column_text text_larger=”no”]بازی دارای طیف گسترده ای از مزایای سلامتی جسمی ، روحی ، عاطفی و اجتماعی است. به دور از یک فعالیت ناعادلانه ، بی هدف ، برای رشد بدن و مغزهای جسمی و بهزیستی شناختی ، عاطفی و اجتماعی ما بسیار مهم است و به همین دلیل این یک مؤلفه اصلی سلامت اجداد است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][woodmart_gallery images=”4784″ view=”grid” spacing=”0″ img_size=”500*500″ columns=”1″ caption=”0″ lazy_loading=”no”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text text_larger=”no”]1- بدن سالم می سازد.

بازی برای رشد یک بدن سالم به خصوص در دوران کودکی ضروری است.

وقتی بچه ها بازی می کنند ، آنها رفلکس ایجاد می کنند و مهارت های حرکتی، انعطاف پذیری و مهارت های متعادل  کننده را می آموزند که در طول زندگی به آنها خدمت می کند. بازی در فضای باز با قرار گرفتن در معرض آنها در معرض نور خورشید ، محیط های طبیعی و هوای تازه ، به سلامت جسمی کودکان، تشکیل استخوان ها و یک سیستم ایمنی قوی کمک می کند. با افزایش فعالیت بدنی ناشی از بازی قدرت عضلات افزایش می یابد، عملکرد قلب و ریه ها بهبود می یابد و از چاقی، دیابت و کلسترول بالا جلوگیری می شود. متاسفانه میزان کودکان که از شرایط مزمن بهداشتی از جمله آسم ، چاقی و دیابت رنج می برند به سرعت در حال افزایش است. تحقیقات نشان می دهد که افزایش زمان بازی باید یک مداخله خط مقدم در استراتژی ما برای مبارزه با همه گیر بیماری مزمن در کودکان باشد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text text_larger=”no”]2- یک مغز سالم ایجاد می کند.

بازی بخشی جدایی ناپذیر از رشد و نمو عصبی در انسان ها و حیوانات است. تحقیقات نشان می دهد که میزان بازی در موشها با میزان رشد مغز آنها ، به ویژه مخچه ، منطقه ای مرتبط با کنترل حرکتی ، ارتباط مستقیمی دارد. به نظر می رسد بازی نقش مهمی در شکل گیری یک مغز بالغ که توانایی بهینه سازی کنترل عضلات را دارد ، ایفا می کند.

در موش ها ، بازی همچنین ترشح فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز (BDNF) را تقویت می کند.  BDNF پروتئینی است که واسطه رشد ، تمایز و بقای سلولهای عصبی است و پیوندهای عصبی را در قشر جلوی مغز برقرار می کند ، ناحیه ای از مغز که ذاتاً درگیر شناخت و احساس است.

مکالمات بین بزرگسالان و کودکان که در طول بازی اتفاق می افتد ، همچنین اتصالات عصبی در نواحی مغز را برای زبان حیاتی می کند.  به عبارت دیگر ، بازی برای رشد و پیشرفت یک مغز سالم و کاملاً کاربردی ضروری است.

مزایای بازی برای سلامتی مغز در کودکان متوقف نمی شود. در بزرگسالان نیز  بازی مغز را تیز نگه می دارد و استرس را کاهش می دهد. این تأثیرات ممکن است به جلوگیری از زوال عقل کمک کند ، که می تواند تأثیر بسزایی در 10 سال آخر زندگی شما داشته باشد(علم ثابت کرده بازی های فکری از آلزایمر جلوگیری می کند).[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][woodmart_gallery images=”4786″ view=”grid” spacing=”0″ img_size=”600*600″ columns=”1″ caption=”0″ lazy_loading=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][woodmart_gallery images=”4793″ view=”grid” spacing=”0″ img_size=”600*600″ columns=”1″ caption=”0″ lazy_loading=”no”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text text_larger=”no”]3- هوش هیجانی می آموزد و عزت نفس را تقویت می کند.

تصور کنید که چهار ساله هستید و در حال ساختن یک برج هیجان(جنگا) هستید ناگهان کودکی دیگر به برج گرانبهای شما برخورد می کند.

چه کار میکنی؟ به معلم خود بگویید؟ به کودک اطلاع دهید که اقدامات او خلاف مقررات است؟ گریه کردن؟

موقعیت هایی از این دست اغلب در شرایط بازی بدون ساختار اتفاق می افتد و برای کمک به کودکان می آموزد که چگونه احساس و کنترل و ابراز احساسات خود را یاد بگیرند. کودکان قدرت کلامی کمتری نسبت به برزگسالان دارند ولی با بازی می توانند دیدگاه ها ، تجربیات و ناامیدی های خود را از طریق بازی بیان کنند. هوش هیجانی ایجاد شده در طول بازی به کودک کمک می کند تا در موقعیت های اجتماعی و روابط  مشابه در طول زندگی خود بهتر عمل کنند.

علاوه بر ایجاد هوش هیجانی ، بازی به کودکان در رشد عزت نفس سالم کمک می کند. کودک با اعتماد به نفس و مقاوم هم می تواند جای خود را در جهان پیدا کند و با چالش های آینده روبرو شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text text_larger=”no”]4- ایجاد روابط دوستانه سالم

ماهیت بدون ساختار بازی، مدارهای عصبی را در قشر جلوی مغز ایجاد می کند ، که به مغز (و کودک) کمک می کند تا در تعامل های پیچیده اجتماعی حرکت کنند.

دوستی تأثیر شگرفی در بهزیستی ما دارد. دوستی های پیش دبستانی به کودکان کمک می کند تا مهارت های اجتماعی و عاطفی را توسعه دهند و احساس تعلق را ارتقاء دهند ، در حالی که دوستی بزرگسالان یک شبکه پشتیبانی قوی را فراهم می کند و به کاهش استرس کمک می کند.

در مقابل ، عدم دوستی و احساس انزوای اجتماعی تمایل به افسردگی ، مشکلات مزمن سلامت و طول عمر کوتاه تر دارد. شرکای عاشقانه بزرگسالان که مکرراً با تجربه بازی درگیر می شوند ، تعارض رابطه ای ، افزایش صمیمیت و “سرمایه عاطفی” بیشتری را جمع می کنند ، که به مجموعه ای از تجربیات مثبت است که می تواند در مواقع درگیری به دست بیاید. بازی همچنین احساسات هیجان را در روابط عاشقانه برانگیخته و در درازمدت با خستگی رابطه می جنگد.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][woodmart_gallery images=”4795″ view=”grid” spacing=”0″ img_size=”600*600″ columns=”1″ caption=”0″ lazy_loading=”no”][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.